Oferta – Implanty

1. Co to jest implant zębowy?

Implant to tytanowa śruba która zostaję wkręcona w kość szczęki i zastępuje korzeń naturalnego zęba. Na tej śrubie osadza się porcelanową koronę lub mostek. Implanty zębowe wymyślono w latach 60-tych w Szwecji. O tego czasu technologia ta rozwinęła się bardzo. Na rynku obecnie istnieje kilkaset rodzajów implantów, różnią się one między sobą szczegółami budowy implantów ale zasada ogólna pozostaje niezmienna.

2. Czy leczenie implantologiczne boli?

Nie, pacjenci z reguły mówią że implantacja jest mniej problematyczna niż było usuwanie zęba z danej okolicy. Podczas zabiegu pacjent czuje dotyk ucisk na kość oraz słabe drgania wiertła.

3. Ile trwa leczenie?

Parę miesięcy, zwykle około 3-6 miesięcy. Niestety jest to proces długi i wieloetapowy. Generalny podział na etapy leczenia jest następujący: diagnostyka kwalifikacja do leczenia, wprowadzenie implantu w kość, odsłonięcie implantu, wykonanie uzupełnienia protetycznego. w szczególnie trudnych przypadkach braku kości czas leczenia może się wydłużeć nawet do 1, 5 roku (patrz pkt 9)

4. Jakie są etapy leczenia?

• Diagnostyka i kwalifikacja do leczenia, podstawowym badaniem jest pantomogram, daje on lekarzowi ogólne wyobrażenie na temat możliwości leczniczych oraz potrzeb pacjenta. Ostateczna kwalifikacja do zabiegu następuję po wykonaniu Stożkowej Tomografii Komputerowej szczęk (CBCT- cone beam computered tomography). Badanie to jest niezbędne bowiem daje możliwość obejrzenia kości w trzech wymiarach.
  • Wprowadzenie implantu w kość (implantacja) – zabieg odbywa się w znieczuleniu miejscowym, potrzebne są dwa zastrzyki znieczulające, potem jedyne co pacjent czuje to dotyk, ucisk w miejscu operowanym oraz lekkie drgania od wiertła. w przypadku trudnych warunków anatomicznych (słaba kość) podczas implantacji wykonuje się także zabiegi z zakresu obudowy kostnej (polegają one na użyciu specjalnego granulatu kostnego który zastępuje brakującą kość pacjenta). w przypadku pojedynczego implantu zabieg trwa około 30- 45 min. Po wszczepieniu cały wszczep jest zwykle pogrążony w kości i nie widać go w jamie ustnej.
  • Gojenie po wszczepieniu trwa około 7 dni: chory ma założone szwy w jamie ustnej, ma zalecony antybiotyk i silniejsze leki przeciwbólowe. Tkanki miękkie twarzy mogą być obrzęknięte.
  • Odsłonięcie implantu – następuję zwykle po około 3-4 miesiącach po wprowadzeniu implantu- czas ten potrzebny jest na „wgojenie się” implantu w kość – proces ten nazywany jest osteointegracją. Odsłonięcie implantu to drugi, w ciągu leczenia, drobny zabieg chirurgiczny polegający na odsłonięciu samej główki implantu i dokręceniu śruby gojącej która już wystaje ponad dziąsło.
  • Po odsłonięciu implantu chory przechodzi spod opieki chirurga do protetyka, który w ciągu kilku wizyt (zwykle 3-4) wykonuje uzupełnienie protetyczne.

5. Jacy lekarze specjaliści zajmują się implantami?

Implanty może wykonywać każdy dentysta, jednak zazwyczaj wykonują je chirurdzy stomatologiczni i protetycy.

6. Czy implanty mają gwarancję? A co jeżeli leczenie się nie uda?

Tak, jeżeli następuję niepowodzenie leczenia i tracimy implant (polega to na utracie zakotwiczenia implantu w kości- zaczyna on się po prostu ruszać) jest on usuwany i po okresie gojenia kości (około 6 miesięcy) można ponawiać implantację. Oczywiście dzieje się tak pod warunkiem, że utrata implantu nie wiąże się z zaniedbaniem ze strony pacjenta (brak higieny jamy ustnej, uporczywe palenie papierosów, niezgłaszanie się na wizyty kontrolne).

7. Ile kosztują implanty?

Całkowita cena implantu wraz z koroną oscyluje wokół 4000 zł, zazwyczaj jest ona płacona w dwóch częściach: za implantację ok 2000-2500zł i za koronę na końcu leczenia pozostałą kwotę.

8. Czy implanty mają ograniczenia, przeciwwskazania?

Tak oczywiście, implanty to bezpieczna, powtarzalna, zaawansowana technologia medyczna, która działa dobrze jeżeli jest wykonywana zgodnie z procedurami (nie „na siłę” i nie „na skróty”). Jeżeli pacjent jest odpowiednio przygotowany do leczenia, zdiagnozowany i poprawnie obsłużony odsetek powodzeń w leczeniu może sięgnąć około 95%.

Przeciwwskazaniami ogólnymi do leczenia implantologicznego są:

• palenie papierosów (powyżej 10 papierosów dziennie)
  • cukrzyca (niestabilna, głównie typ 1)
  • choroby nowotworowe (aktywnie leczone lub do 5 lat od zakończenia leczenia)
  • choroby kości (osteoporoza)
  • choroby psychiczne
  • Przeciwwskazaniami miejscowymi są:
  • brak odpowiedniej do wszczepienia kości szczęk (co do kształtu i objętości)
  • bardzo zła higiena jamy ustnej (i niechęć pacjenta do zmiany nawyków w tej kwestii)

9. Co mam zrobić, jeżeli moje kości szczęk nie pozwalają przeprowadzić leczenia?

W szczególnie trudnych przypadkach anatomicznych – przy dużych brakach kości pacjent musi być wstępnie przygotowany do implantacji. Robi się to podczas osobnego zabiegu rekonstrukcyjnego (podniesienie dna zatoki szczękowej metodą otwartą, przeszczep kości autogennej). Po takim zabiegu niestety nie od razu da się dokonać implantacji. Okres gojenia jest długi o może wynosić od 8 do 12 miesięcy.

10. Czy można zrobić implant od razu po usunięciu zęba?

Tak, choć nie zawsze jest to możliwe. Usunięcie chorego zęba i jednoczasowe wszczepienie implantu jest nazywane metodą jednoetapową. Jest ona polecana przy zębach jednokorzeniowych i takich które nie mają zmian zapalnych w kości wokół korzeni. Jeżeli takie zmiany są, to BEZPIECZNIEJ DLA PACJENTA jest chory ząb usunąć , poczekać na zagojenie kości około 4-6 miesięcy, a następnie dokonać implantacji.

11. Kiedy trzeba zrobić implant? Po utracie jednego zęba czy większej ich liczby?

Obecnie uważa się że utracone zęby należy odtwarzać bez zbędnej zwłoki. Nawet utrata jednego zęba jest bardzo niekorzystna dla pacjenta, prowadzi do licznych negatywnych konsekwencji tj: przemieszczenia innych zębów, choroby przyzębia, ścieranie się zębów.
Ciekawy film poglądowy na ten temat można znależc tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=gsbXYOjMnYs

12. Jak szybko po tracie zęba można zrobić implant?

Przy brakach pojedyńczych, w okolicy zebów przednich, przy braku zapaleń w kości pod korzeniem można ząb usunąć i wszczepić implant na jednej wizycie. W pozostałych przypadkach od usunięcia zęba do implantacj i powinno minąć około 4-6 miesięcy.